ပါတီတံဆိပ္

ဆက္သြယ္ရန္

အမွတ္(၁၂၄)၊ စတုတၳထပ္၊ မဟာဗႏၶဳလလမ္းႏွင့္ ၅၇ လမ္းေထာင့္၊ ပုဇြန္ေတာင္ ၿမိဳ႕နယ္၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕။
အီးေမးလ္ – hqdpns@gmail.com
Facebook – Democratic Party for a New Society

ပါတီ တည္ေထာင္ျခင္း (၂၉)ႏွစ္ေျမာက္ အထိမ္းအမွတ္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ “ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ျမန္မာ့အေရး”တြင္ ပါတီဥကၠ႒ ဦးေအာင္မိုးေဇာ္၏ ေဆြးေႏြးခ်က္။

ပါတီ တည္ေထာင္ျခင္း (၂၉)ႏွစ္ေျမာက္ အထိမ္းအမွတ္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ “ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ျမန္မာ့အေရး”တြင္ ပါတီဥကၠ႒ ဦးေအာင္မိုးေဇာ္၏ ေဆြးေႏြးခ်က္။

၂၀၁၇ ခု၊ ေအာက္တိုဘာ ၁၄ ရက္ ပါတီ တည္ေထာင္ျခင္း (၂၉)ႏွစ္ေျမာက္ အထိမ္းအမွတ္ ႏိုင္ငံေရးေဆြးေႏြးပြဲ “ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ျမန္မာ့အေရး”တြင္ ပါတီဥကၠ႒ ဦးေအာင္မိုးေဇာ္ ပါဝင္ေဆြးေႏြးခဲ့သည့္

“ ကုလသမဂၢ၊ လုံၿခဳံေရးေကာင္စီႏွင့္ ျမန္မာအစိုးရ ဆက္ဆံေရး ” ေဆြးေႏြးခ်က္ကို တင္ျပေပးလိုက္ပါသည္။

က်ေနာ္အဓိက ေဆြးေႏြးခ်င္တာက ယေန႔အေျခအေနရဲ႕ ကုလသမဂၢနဲ႔ျမန္မာၾကားမွာ ျဖစ္ေနတဲ့ တင္းမာမႈနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ေဆြးေႏြးမယ္ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔နိုင္ငံရဲ႕ နိုင္ငံျခားေရးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ မူဝါဒက ဘာလဲ၊ ဘယ္လိုမူဝါဒ ဘယ္လို သေဘာထား အေျခခံနဲ႔ နိုင္ငံတကာအင္အားစုေတြနဲ႔ ဆက္ဆံေနသလဲ၊ မိတ္ေဆြနိုင္ငံေတြနဲ႔ ဆက္ဆံေနသလဲ ဆိုတဲ့ကိစၥက က်ေနာ္ တစ္ဦးခ်င္းအျမင္နဲ႔ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိပ္မရွိဘူးလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္။ မေန႔ကမနက္ လုံျခံဳေရးေကာင္စီ Informal အစည္းအေဝးလုပ္ၿပီး ဒီမနက္ပဲ ကိုဖီအာနန္က မီဒီယာတခ်ိဳ႕ကို စကားေျပာတယ္။ လုံျခံဳေရးေကာင္စီမွာ ျမန္မာျပည္နဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ဆုံးျဖတ္ခ်က္ခ်ဖို႔ ညွိႏိႈင္းေနတယ္ဆိုတဲ့ အေနအထားရွိတယ္လို႔ က်ေနာ့္မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္က ေျပာတယ္။ လုံျခံဳေရးေကာင္စီမွာ သေဘာထားတစ္ခုခု ခ်ေလာက္ေအာင္ ေဆြးေႏြးေနၿပီ ညွိႏွိဳင္းေနၿပီဆိုရင္ေတာ့ က်ေနာ္တို႔အေျခ အေနက ေတာ္ေတာ္ကို အေရးႀကီးပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခု ၿပီးခဲ့တဲ့ ၁၁ ရက္ေန႔တုန္းက လက္ေထာက္အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္၊ နိုင္ငံေရးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ဌာန တာဝန္ခံပုဂၢိဳလ္ ျမန္မာျပည္ေရာက္ေနတယ္။ သူ ဒီကိုေရာက္ရတဲ့ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္က ကမာၻ႕ကုလသမဂၢနဲ႔ ျမန္မာၾကားမွာ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ လက္တြဲေဖာ္မိတ္ဖက္အေနနဲ႔ ဆက္ဆံေရးကို ထူေထာင္ဖို႔အတြက္လို႔ ဆိုတယ္။ ကမာၠ႕ကုလသမဂၢမွာ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ ေနရာေတာင္ရခဲ့တဲ့ က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္နဲ႔ ကမာၠ႕ကုလသမဂၢၾကားမွာ အခုအခ်ိန္ထိ မိ္တ္ဖက္ဆက္ဆံေရး ခိုင္ခိုင္မာမာ မရွိေသးတဲ့သေဘာ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီကိုလာတဲ့ သူ႔ရည္ရြယ္ခ်က္က ျမန္မာျပည္နဲ႔ အျပဳသေဘာဆက္ဆံေရး၊ မိတ္ဖက္ဆက္ဆံေရး ထူေထာင္ဖို႔အတြက္ လာ ေဆြးေႏြးတာလို႔ ေျပာတဲ့အခါက်ေတာ့ က်ေနာ္တို႕အတြက္က  ေတာ္ေတာ္ေလးကို လုပ္စရာေတြရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔တိုင္း ျပည္ လက္ရွိအစိုးရက နို္င္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္းေတြနဲ႔ ဘယ္လိုဆက္ဆံေနတယ္ ဘယ္လိုဆက္သြယ္ေနတယ္ ဘာေတြ လုပ္ေဆာင္ေနတယ္ဆိုတာသိဖို႔ က်ေနာ္တို႔မွာ အကန္႔အသတ္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိေနပါတယ္။ နိုင္ငံေတာ္အတုိင္ပင္ခံ ပုဂၢိဳလ္ ပထမအႀကိမ္ စကားေျပာတုန္းကဆိုရင္ ျမန္မာျပည္ရဲ႕ နိုင္ငံျခားေရးေပၚလစီမွာ အဓိကအားျဖင့္ ကမာၠ႕ကုလသမဂၢနဲ႔ ဆက္ဆံေရးဟာ ေတာ္ေတာ္အဓိကက်တယ္လို႔ သုူေျပာသြားတာလည္း ရွိတယ္။ ဒါဆိုရင္ ဒီ လက္ေထာက္အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္က ဒီကိုလာၿပီးေတာ့ ဒီကိစၥ ဘာေၾကာင့္ျဖစ္ခဲ့ရတာလဲဆိုတာ အခု ေမးခြန္းထုတ္စရာ ျဖစ္တာေပါ့ေနာ္။ အဲ့ဒီမွာ က်ေနာ္တို႕ျမင္ခ်င္တဲ့ က်ေနာ္တို႔ျဖစ္ေစခ်င္တဲ့ က်ေနာ္တို႕တိုင္းျပည္ရဲ႕ နိုင္ငံျခားေရးမူဝါဒကို နည္းနည္းေလး ထည့္ၿပီးေျပာခ်င္တယ္။

ခုနကလည္း က္ိုရန္မ်ိဳးသိမ္း ေျပာသြားတာရွိတယ္။ နိုင္ငံငယ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက နိုင္ငံျခားေရးဆက္ဆံေရး မူဝါဒက အရင္နဲ႔ အခုနဲ႔ အတူတူပဲလို ျဖစ္တယ္တဲ့။ တကယ္က တစ္စံုတရာ ဆန္းသစ္တဲ့  Innovative ျဖစ္တဲ့ မူဝါဒမ်ိဳး က်င့္သုံးပုံ က်င့္သုံးနည္းမ်ိဳး ျဖစ္သင့္တယ္လို႔  ေထာက္ျပသြားတာတစ္ခု ရွိတယ္။ အခု နုိင္ငံတကာမွာ နိုင္ငံေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားမွာ က်င့္သုံးေနၾကတဲ့ လူ႔အခြင့္အေရးကို ကိုယ့္ရဲ႕ နိုင္ငံျခားေရးေပၚလစီမွာ လူ႔အခြင့္အေရး Aspect ပါဖို႔ လိုတယ္၊ လူ႔အခြင့္အေရးက Foreign Policy ရဲ႕အေျခခံ ျဖစ္သင့္တယ္လို႔ က်ေနာ္ကေတာ့ ျမင္တယ္။ နိုင္ငံျခားေရးေပၚလစီ ဆိုတာ လည္း တကယ္တန္းက်ေတာ့  က်ေနာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကို ထင္ဟပ္တယ္။ က်ေနာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကထားတဲ့ စံခ်ိန္ စံညႊန္းေတြ တန္ဖိုးေတြ အဲဒါေတြကို ထင္ဟပ္တဲ့အခါက်ေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရးကိုအေျခခံတဲ့ ဒါမွမဟုတ္ လူ႔အခြင့္အေရးကို နိုင္ငံျခားေရးေပၚလစီရဲ႕ Tool အျဖစ္သုံးတဲ့ သေဘာထားမ်ိဳး မူဝါဒမ်ိဳး က်ေနာ္တို႔နိုင္ငံရဲ႕ နုိင္ငံျခားေရးမူဝါဒကို က်ေနာ္ေတာ့ အဲလိုျမင္ခ်င္တယ္၊ အဲဒါ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ တစ္စံုတစ္ရာ စိတ္ကူးေပါ့။ ကိုယ့္ႏိုင္ငံက လူ႔အခြင့္အေရးကို တန္ဖိုးထားတယ္ဆိုတဲ့ ပုံရိပ္ ရေစခ်င္တာေပါ့။ နို္င္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားလည္း လူ႔အခြင့္အေရးကို  Foreign Policy ရဲ႕ Tool အျဖစ္ အသုံးျပဳၿပီး ေတာ့ အထူးသျဖင့္ေတာ့ သူတို႔နိင္ငံရဲ႕ ပုံရိပ္၊ သူတို႔နိုင္ငံရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာ၊  နိုင္ငံတကာမွာ အဆင့္ေနရာရရွိမူကို ဖန္တီး ၾကတယ္။ ေနာက္ လူ႔အခြင့္အေရးကို Soft Power အျဖစ္ ကိုင္စြဲ အသုံးျပဳၿပီးေတာ့ ကိုယ့္နိုင္ငံရဲ႕ Image၊ ကို္ယ့္နိုင္ငံရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာ၊ ကိုယ့္နိုင္ငံရဲ႕ နိုင္ငံတကာမွာ အဆင့္ေနရာရမူကို ယူတဲ့သေဘာထားေပါ့။ က်ေနာ္တို႔တိုင္းျပည္မွာ အဲဒါမ်ိဳး ရွိသင့္တယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ အင္ဒိုနီးရွားဆိုလည္း ဒီလိုပဲ။ နို္င္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဒီသေဘာထားမ်ိဳးကို လက္ခံ က်င့္သုံးေနၾကတာ ေတာ္ေတာ္ၾကာၿပီ။ က်ေနာ္တို႔လို နိုင္ငံကေလးမ်ိဳးေတြက  ပိုၿပီးေတာ့ ဒီကိစၥမ်ိဳး အာရံုစိုက္သင့္တယ္လို႔ ယူဆပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔ အာဏာရၿပီးေနာက္ပိုင္းမွာ စင္ကာပူဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ လာတယ္။ သူက ႀကိဳက္လုံးထြင္ ေျပာသြားတာလားေတာ့ မသိဘူးေပါ့။  ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို အာဆီယံမွာ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးျဖစ္သင့္တယ္လို႔  ဖိတ္ေခၚ သြား ေျပာသြားတာရွိတယ္။ အေျခခံက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ က်ေနာ္တို႔ေခါင္းေဆာင္ရဲ႕ တန္ဖိုးက ဒီမိုကေရစီေရး တိုက္ပြဲရဲ႕တန္ဖိုး၊ လူ႔အခြင့္အေရးတိုက္ပြဲရဲ႕ တန္ဖိုး။ အဲဒါေၾကာင့္ အျခားနိုင္ငံရဲ႕ ေခါင္ေဆာင္တစ္ေယာက္က ဒီမွာ လာၿပီးေတာ့ ဒီေဒသကို ေခါင္းေဆာင္ပါလိ္ု႔ ေျပာရတဲ့အဆင့္အထိ ေရာက္သြားတာ ျဖစ္တယ္။ အဲ့ဒီတန္ဖိုးကို ဆက္ထိန္းဖို႔ ဆိုရင္ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ၊္ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ပတ္သက္လို႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ န္ိုင္ငံျခားေရးမူဝါဒမွာ အဲ့ဒီ Aspect အခိုင္အမာပါဖို႔ လိုလိမ့္မယ္။ အဲဒါကို Tool အျဖစ္ သုံးဖို႔လိုတယ္လို႔ ေျပာခ်င္တယ္။ သို႔ေသာ္လည္း အခု ရခိုင္မွာျဖစ္သြားတဲ့ကိစၥအတြက္ အဲ့ဒီတန္ဖိုးက တစ္လ၊ႏွစ္လအတြင္းမွာ ရုတ္ခ်ည္းျပဳတ္က်သြားတာ က်ေနာ္တို႔တိုင္းျပည္ အတြက္ အရမ္းနာတယ္၊ လုံးဝ  ျပဳတ္က်သြားတယ္။ ကုလသမဂၢမွာ အေရးယူေဆာင္ရြက္ဖို႔ကိစၥု ေဆြးေႏြးညွိႏိႈင္းေနၾက တယ္ဆိုကတည္းက ခုနေျပာခဲ့တဲ့တန္ဖိုးး မရွိေတာ့သလိုျဖစ္ၿပီ။ အရမ္းနစ္နာတယ္။ က်ေနာ္တို႔မွာ တိုင္းျပည္က ဓန အင္အားလည္း မရွိဘူး၊ စစ္အင္အားလည္း လက္ေတြ႔မွာ မ႐ိွဘူး၊ တိုင္းျပည္အတြင္း စည္းလုံးညီညြတ္မူလည္း မရွိဘူး ဆိုသလို အေျခအေနမ်ိဳးမွာ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀ လူထုရဲ႕ ရုန္းကန္မူေတြေၾကာင့္ ရလာတဲ့ ဒီ Image၊ ရလာတဲ့ ဒီဂုဏ္သိကၡာ၊ ဒီႏွစ္ပတ္သုံးပတ္အတြင္းမွာ ခ်က္ခ်င္း ျပဳတ္က်သြားတယ္ဆိုတာက တိုင္းျပည္အတြက္ ေတာ္ရံုတန္ရံု ဆုံးရံႈးမူမဟုတ္ဘူးလို႔ ေျပာခ်င္တယ္။ ဟုတ္ၿပီ Foreign Policy မွာ လူ႔အခြင့္အေရး Aspect ပါဖို႔ လိုတယ္၊ အေျခခံျဖစ္ဖို႔လိုတယ္လို႔ ဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔အမ်ိဳးသားေတြရဲ႕ လုံျခံဳေရး ၊ ျပည္သူျပည္သားေတြရဲ႕ လုံျခံဳေရးဟာ အဓိကလို႔ ျငင္းတာေတြ ႐ိွတယ္။ နို္္င္ငံ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက နို္င္ငံျခားေရးေပၚလစီမွာ  လူ႔အခြင့္အေရးကို အေျခခံထည့္တာက အေၾကာင္းႏွစ္ခုရွိတယ္လို႔ ေလ့လာ ခဲ့ဖူးပါတယ္။ တစ္ခုကေတာ့ ကိုယ့္နိုင္ငံ ကိုယ့္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ တန္ဖိုးကိုခ်ည္းပဲ အေျခခံတာလည္းမဟုတ္ဘူး၊ အျခား တစ္ပို္င္းက လုံျခံဳေရးအေျခခံ စဉ္းစားတယ္၊ လူအခြင့္အေရးံ စံခ်ိန္စံညႊန္းေတြကို  အေျခခံအျဖစ္ ထားမယ္ဆိုရင္ သူ႔ျပည္သူ ျပည္သားေတြအတြက္ လုံျခံဳေရး၊ သူ႔တိုင္းျပည္အတြက္ လုံျခံဳေရးကို ပိုၿပီးေတာ့ အာမခံခ်က္ရွိမယ္ဆိုတဲ့ စဥ္းစားမႈအေျခခံ ေပၚမွာ လူ႔အခြင့္အေရးကို  Foreign Policy ရဲ႕ တစ္ခုအျဖစ္ နိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက အသုံးျပဳၾကတာျဖစ္တယ္လို႔ပဲ က်ေနာ္နားလည္မိတယ္။ ေနာက္တစ္ခု က်ေနာ္တို႔နိုင္ငံက ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းနိုင္ဖို႔အတြက္  ႀကိဳးစားေနတဲ့ နိုင္ငံ ျဖစ္တယ္။ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို သြားမယ္ဆုိရင္ လူ႔အခြင့္အေရးရယ္၊ ဒီမိုကေရစီရယ္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရယ္၊ လုံျခံဳေရးရယ္က တဆက္တစပ္တည္းရွိတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ အျခခံအားျဖင့္ေတာ့ ဒီစဥ္းစားမႈက က်ေနာ္တို႔နဲ႕ သိပ္မကြာဘူးလို႔ ထင္တယ္။ က်ေနာ္တို႔တိုင္းျပည္ ဒီမိုကေရစီမရွိဘဲနဲ႕ က်ေနာ္တို႔  ျပည္သူျပည္သားေတြအတြင္းမွာ စည္းလုံးညီညြတ္မူကို တည္ေဆာက္ဖို႔မလြယ္ဘူး။ က်ေနာ္တို႔ျပည္သူျပည္သားေတြရဲ႕ လုံျခံဳေရးကို က်ေနာ္တို႔ အာမခံနိုင္ဖို႔ မလြယ္ဘူး။ ၿငိမ္းခ်မ္း ေရးလည္း ဒီလိုပဲ။ ဒီ ၂၀၀၈ ဖြဲ႕စည္းပုံမျပင္နိုင္ရန္ ဒီမိုကေရစီမရဘူး။ ဒီမိုကေရစီမရရင္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးလည္း ရမွာမဟုတ္ဘူး။ အေျခခံကေတာ့ ဒါပဲ။  လူ႔အခြင့္အေရးရယ္၊ ဒီမိုကေရစီရယ္၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရယ္၊ ေနာက္ လုံျခံဳေရးရယ္က တဆက္တစပ္ တည္းရွိတယ္လို႕ အဓိကေျပာခ်င္တာ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ နိုင္ငံေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟာ လူ႔အခြင့္အေရးကို သူတို႕ Foreign Policy ရဲ႕ Tool အျဖစ္ အသုံးျပဳၾကတယ္။ ေနာက္ ျငင္းဆန္ခ်က္တစ္ခုက က်ေနာ္တို႔ လူ႔အခြင့္အေရးကို ေျပာ လာလို႔ရွိရင္ Imported Idea နို္င္ငံျခားက တင္သြင္းတဲ့အယူအဆလို႔ ေျပာၾကတယ္။ က်ေနာ္ကေတာ့ ဒီလူ႔အခြင့္အေရးဟာ အသစ္မဟုတ္ဘူးလို႔ ေျပာခ်င္တယ္။

က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ၁၉၄၈ လြတ္လပ္ေရး ေၾကျငာစာတမ္းကို ေက်ာက္တိုင္မွာ ျပန္ဖတ္ၾကည့္ေစခ်င္တယ္။ ဝဘ္ဆိုဒ္ေတြ မွာလည္း ရွာလို႔ရတယ္။ အဲ့ဒီ လြတ္လပ္ေရးေၾကျငာစာတမ္းမွာ လူသားဆိုတာ ပါတယ္၊ က်ား မ မခြဲျခားတဲ့ကိစၥ၊ လူသား ဆိုတဲ့ကိစၥ၊ လူအမ်ားဆိုတဲ့ကိစၥ အဲ့ဒီ အႏွစ္သာရ ပါတယ္။ ဗမာဆိုတာ မပါဘူး။ ကရင္ဆိုတာ မပါဘူူး။ မြန္ဆိုတာ မပါဘူး။ လူသားလို႔ ပါတယ္။ ဒါက တစ္ခု။ ေနာက္တစ္ခုက ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းနဲ႔ ဒီးဒုတ္ဦးဘခ်ိဳ အျငင္းအခုန္ျဖစ္တဲ့ကိစၥ။ ဗုဒၶ ဘာသာကို နိုင္ငံေတာ္ဘာသာလုပ္ဖို႔ဆိုတဲ့ ကိစၥ။ အဲ့ဒီကိစၥမွာ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္းရဲ႕ သေဘာထားရပ္တည္ခ်က္။ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ ေအာင္ဆန္းဟာ Secularism လက္ခံတဲ့ ကိစၥ၊ အဲ့ဒါအတြက္ အခိုင္အမာကို လုပ္ခဲ့တယ္ဆိုတဲ့ကိစၥ။ ဒါ့ေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္ အေရးဆိုတဲ့ကိစၥက က်ေနာ္တို႔အတြက္ အသစ္မဟုတ္ဘူး။ တကယ္တမ္း က်ေနာ္တို႔ လြတ္လပ္ေရးေခါင္းေဆာင္ေတြ ထားခဲ့တဲ့ သေဘာထားေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ Foreign Policy မွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ေနာက္တစ္ခုက Foreign Policy က ထင္ ဟပ္ရမယ့္ ျပည္တြင္းမွာရွိတဲ့ ဘယ္မူဝါဒ၊ စီးပြားေရးပဲျဖစ္ျဖစ္၊ နို္င္ငံေရးပဲျဖစ္ျဖစ္၊ လူမူေရးပဲျဖစ္ျဖစ္၊ ဥပေဒေတြမွာပဲျဖစ္ျဖစ္၊ လူ႔အခြင့္အေရး  Aspect၊ လူ႔အခြင့္အေရး အေျခခံအျမင္သေဘာထားေတြ မပါဘူးဆိုရင္၊ က်ေနာ္တို႔ လြတ္လပ္ေရးရယူစဉ္ ကေလာက္ေတာင္ ေခတ္မမီဘဲျဖစ္မယ္။

က်ေနာ္တို႔ရဲ႕နိုင္ငံျခားေရးေပၚလစီမွာ လူ႔အခြင့္အေရးအေျခခံေတြ ခိုင္ခိုင္မာမာပါသင့္တယ္လို႔ က်ေနာ္ေတာ့ ယူဆတယ္။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ Foreign Policy မွာ လူ႔အခြင့္အေရးကိစၥက ခိုင္ခိုင္မာမာပါဖို႔ဆိုရင္ေတာ့၊ က်ေနာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းဟာ လူ႔အခြင့္အေရးကိုေလးစားတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း၊ ဒီမိုကေရစီျပည့္ဝတဲ့ လူ႔အဖြဲ႔အစည္း ျဖစ္ဖို႔လိုတယ္။ အခုကာလ မွာ မလုပ္နိုင္ေသးဘူးဆိုရင္ေတာင္မွ က်ေနာ္တို႔နိုင္ငံေရးအင္အားစုေတြ၊ က်ေနာ္တို႔အဖြဲ႕အစည္းေတြမွာ ဒီသေဘာထား ခိုင္ခိုင္မာမာရွိသင့္တယ္လို႔ က်ေနာ္ေတာ့ အဲလိုထင္ပါတယ္။

ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေဆြးေႏြးတဲ့ တိုင္းျပည္လုံျခံဳေရး၊ အမ်ိဳးသားလုံျခံဳေရး ဆိုတာက Conventional လုိ႔ က်ေနာ္ သုံးခ်င္တယ္။ သမရိုးက်လုံျခံဳေရးကို ေျပာတာမ်ားတယ္လို႔ ထင္တယ္။ ဒီတစ္ခ်က္ကလည္း ထည့္စဥ္းစားရမယ့္ကိစၥ ျဖစ္ပါ တယ္။ တိုင္းသူျပည္သားေတြ၊ လူသားေတြနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ လုံျခံဳမူ၊ က်ေနာ္တို႔လူသားေတြရဲ႕ဘဝလုံျခံဳမူ၊ ဒီကိစၥကိုလည္း ထည့္စဥ္းစားသင့္တယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္။ ေနာက္တစ္ခု အထူးသျဖင့္ က်ေန္ာတို႔နိုင္ငံေတာ္အတိုင္ပင္ခံပုဂၢိဳလ္ အၿမဲတမ္းေျပာပါတယ္။ သူတက္ခါစက၊ အရင္ကေပါ့ ျပည္သူအခ်င္းခ်င္းဆက္ဆံေရး People to People relation ဆိုတာ

ေျပာတယ္။ ဆုိေတာ့ အခု ဒီရခိုင္ကိစၥ ျဖစ္သြားၿပီးတဲ့ေနာက္ပိုင္းမွာ က်ေနာ္အစိုးရကို မေျပာဘူး၊ အစိုးရက ဘာပဲေျပာေျပာ လုံျခံဳေရးေကာင္စီအထိ တက္ေနၿပီ။ သာမန္ျပည္သူေတြၾကားမွာ၊ ဂ်ပန္မွာရွိတဲ့ ဂ်ပန္ျပည္သူေတြရဲ႕ က်ေနာ္တို႔နုိုင္ငံေပၚ အျမင္၊ အေမရိကားမွာရွိတဲ့ အေမရိကန္ျပည္သူေတြရဲ႕ က်ေနာ္တို႔နိုင္ငံေပၚ ျမင္တဲ့အျမင္၊ အဲ့ဒီအျမင္ေတြက ေတာ္ေတာ္ ဆိုးသြားတယ္။ အဲဒီလိုအျမင္မ်ိဳးက က်ေနာ္တို႔ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားျဖစ္သြားတယ္။ အဲ့ဒီ  Perception ကို ျပန္ေျပာင္းဖို႔ဆို တာ ေတာ္ေတာ္ခက္တယ္။ ေနာက္ က်ေနာ္တို႔စီးပြားေရးကိုပါ ထိတယ္၊ ကုန္သြယ္ေရးကိုပါ ထိတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ခရီး သြားလာတဲ့ ကိစၥေတြ၊ အျခားဆက္ဆံေရးကိစၥေတြ အကုန္လုံးကို ထိမယ့္သေဘာျဖစ္တယ္။ တစ္ဖက္ကလည္းပဲ က်ေနာ္ တို႔နိုင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳးဖို႕ဆိုရင္ က်ေနာ္တို႔ေျခေထာက္ေပၚ က်ေနာ္တို႔ မရပ္ႏိုင္ေသးေတာ့ သူမ်ားကိုမွီရတယ္။ တရုတ္လည္း မွီရ တာပဲ၊ အိႏၵိယလည္း မွီရတာပဲ၊ ဂ်ပန္လည္း မွီရတာပဲ၊ အဲလိုအေျခအေနမ်ိဳး။ သူတို႔နိုင္ငံအစိုးရေတြျပႆနာက သူတို႔ လူထုက ဝုန္းဒိုင္းက်ဲရင္ သူတို႔မခံနိုင္ဘုူး၊ သူတို႔မလုပ္ရဲဘူးဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔အေပၚ ဆက္ဆံေရးအျမင္ေတြ ေျပာင္းဖို႔က အခ်ိန္ယူရမယ္လို႔ က်ေနာ္ထင္တယ္။ က်ေနာ္တို႔လူ႔အဖြဲ႕အစည္းကလည္း ေျပာင္းဖို႔လိုတယ္။ ေျပာင္းဖို႔လိုတဲ့ေနရာမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို က်ေနာ္တို႔ အားကိုးတယ္။ သူေထာင္ကလြတ္လာၿပီးတဲ့အခါမွာ သူဘာေျပာလဲဆိုတဲ့အခါ က်ေတာ့  Social Revolution လို႔ သုံးတယ္။ က်ေနာ္တို႔လူထုမွာက ကိုရန္မ်ိဳးသိမ္း ေျပာသြားသလို ျပႆနာေတြရွိတယ္။ စိတ္ပိုင္းဆိုင္ရာ ကိစၥေတြ၊ ရပ္တည္မူဆိုင္ရာ အျမင္ေတြ၊ အဲဒီ Opinion ေတြကို Shake လုပ္မယ့္ Leader လိုတယ္။ အဲဒီသူဟာ လူတိုင္းက ေလးစားတဲ့သူ ျဖစ္ဖို႔လိုတယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာ ပုဂၢိဳလ္ေရးကိုးကြယ္တာမဟုတ္ဘူး၊ သူ႔ကို ေမွ်ာ္လင့္တယ္။ တစ္စုံတစ္ရာ Shake လုပ္ေပးႏိုင္မလားလို႔ေပါ့။ အခု က်ေနာ္တို႔ေတြ႕ရတာက အဲလိုမဟုတ္ဘဲ ျဖစ္ေန တယ္လို႔ ထင္တယ္။ သို႔ေပမယ့္ က်ေနာ္တို႔လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမွာ အျခားနိုင္ငံေရးေခါင္ေဆာင္ေတြ၊ အျခားဘာသာေရး ေခါင္ေဆာင္ေတြ ရွိတယ္။ အဲဒီေခါင္းေဆာင္ေတြထဲက က်ေနာ္တို႔လူ႔အဖြဲ႕အစည္းက သြားမယ့္လမ္းေၾကာင္းကို ေသေသ ခ်ာခ်ာ Shake လုပ္ေပးမယ့္လူေတြ လိုအပ္မယ္လို႔ ထင္တယ္။ အခုအေျခအေနမွာ ဒီလိုမရွိေသးတဲ့အတြက္ က်ေနာ္တို႔ တိုင္းျပည္၊ က်ေနာ္တို႔လူမ်ိဳးေပါ့ဗ်ာ၊ က်ေနာ္တို႔  Identity က ဘာလဲေမးရင္ ေတာ္ေတာ္ခက္တယ္။ က်ေနာ္တို႔မွာ ညွိႏိႈင္း ထားတာလည္း မရွိဘူး။ အမ်ိဳးသားညီလာခံ၊ ပင္လုံညီလာခံႀကီးကလည္း ဘယ္ေတာ့ၿပီးမွန္း မသိဘူးဆိုေတာ့ က်ေနာ္တို႔ လြတ္လပ္ေရးေၾကျငာစာတမ္းကို က်ေနာ္တို႔ ျပန္ကိုးကားရေတာ့မယ္။ လြတ္လပ္ေရးေၾကျငာစာတမ္းမွာၾကည့္ရင္ “ျပည္ ေထာင္စုအတြင္းမွာ မွီတင္းေနထိုင္ၾကတဲ့ ႀကီး ငယ္၊ ေဝး နီး၊ က်ား မ မျခား” ဆိုတဲ့ အသုံးအႏႈန္းမ်ိဳး ၊ ေနာက္ “လူ႔ဘာသာ၊ လူ႔တရားႏွင့္အညီ” ဆိုတာမ်ိဳး၊  ေနာက္ “လူအေပါင္းရဲ႕သေဘာဆႏၵ၊ မူလလူ႔ဘာဝနဲ႔ ေလ်ွာ္ညီစြာ၊ စည္းကမ္းဥပေဒကို ထင္ထင္ရွားရွား ပိုင္းျခားသတ္မွတ္မယ္” ဆိုတဲ့ ကိစၥ။ “ တူညီတဲ့တရား၊ တူညီတဲ့အခြင့္အေရး၊ တူညီတဲ့အဆင့္အတန္း။ လူအေပါင္းရဲ႕ဆႏၵ သေဘာထားအရ” ။ ေနာက္တစ္ခုက “ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ပတ္သက္လို႔လည္း ကမာၻႏွင့္အတူ”။ ကမာၻ႕ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေတာင္ လုပ္မယ့္ကိစၥေတြရွိရင္၊ က်ေနာ္တို႔လြတ္လပ္ေရးေခါင္ေဆာင္ေတြ ေမွ်ာ္မွန္းခ်င္တဲ့ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းက အေျခခံအားျဖင့္ ခုနေျပာတဲ့ တန္းတူေရးပဲ၊ ညီညြတ္ေရးပဲ၊ မခြဲျခားေရးပဲ၊ အေျခခံအားျဖင့္ လူသားဝါဒပဲလို႔ အဲ့ဒီ လြတ္လပ္ေရးေၾကျငာစာတမ္းမွာ ထင္ထင္႐ွားရွား က်ေနာ္တို႔ေတြ႕ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္အေရးဆိုတာ Inported မဟုတ္ဘူးလို႔ က်ေနာ္ေျပာခ်င္တာျဖစ္တယ္။

လူ႔အခြင့္အေရးကနိုင္ငံျခားကတင္သြင္းတာဟုတ္ဘူး။ Neo Imperialism ေခတ္သစ္နယ္ခ်ဲ႕ဝါဒေၾကာင့္၊ အေနာက္နိုင္ငံႀကီးေတြေၾကာင့္၊ ဒါမွမဟုတ္ ေငြေရးေၾကးေရးေၾကာင့္၊ ပိုက္ဆံေတြအကူအညီေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္အေရး ေျပာတယ္ဆိုတဲ့ လူေတြရွိတယ္။ က်ေနာ္တို႔တိုင္းျပည္ကို ဘယ္လိုတိုင္းျပည္ ျဖစ္ေစခ်င္တာလဲဆိုတာ လြတ္လပ္ေရးကို ႀကိဳးစားခဲ့တဲ့ ေခါင္းေဆာင္ေတြက ေသေသခ်ာခ်ာ ေျပာသြားၾကတယ္။ အဲဒါေတြဟာ က်ေနာ္တို႔လူ႔အဖြဲ႕အစည္းရဲ႕ တန္ဖိုး ေတြေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းက စံထားတဲ့ တန္ဖိုးေတြေပါ့။ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ Foreign Policy က အဲဒါကို။   အဲဒါမွ က်ေနာ္တို႔ Image က လွမယ္။ က်ေနာ္အဓိကေျပာခ်င္တာက က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ နိုင္ငံေရးအဖြဲ႔အစည္းအသီးသီးမွာ၊ အင္အားစု အသီးသီးမွာ၊ ဘာသာေရးေခါင္းေဆာင္အသီးသီးမွာ၊ Community Leader ေတြမွာ အဲ့လိုအျမင္မ်ိဳးရွိဖို႕ လိုအပ္ေနၿပီလို႔ ထင္ပါတယ္။

 

 

                                        ×××××          ×××××          ×××××